O FORUM

Wychowania Przedszkolnego
Przekonaj się dlaczego Uczestnicy mówią o magii Forum






Poruszające melodie prosto z gór, animacje, piosenki i zabawy na każdą porę roku, nowatorskie spojrzenie na wychowanie przedszkolne, wiosenny koncert irlandzkiej muzyki, inspirujące wykłady największych autorytetów w dziedzinie edukacji, wiosenne spacery po Krakowie oraz niezliczone niespodzianki w postaci konkursów, losowań, upiększających zabiegów w Kąciku urody czy warsztatów rozwijających kreatywność nauczycieli – to tylko namiastka atrakcji czekających na uczestników 8. Forum Wychowania Przedszkolnego, które w tym roku po raz pierwszy odbyło się w krakowskim Park In by Radisson Hotel między 10 a 12 kwietnia.
 

Wychowanie jest sprawą serca



 
 
Mieć odwagę

Miej odwagę uczyć i wychowywać
– apelowała do zgromadzonych gości Joanna Białobrzeska, która w niezwykle obrazowy sposób przedstawiła zadania spoczywające na barkach współczesnego wychowawcy i rodzica. Prowadząca posłużyła się metaforą jabłka, będącego symbolem edukacji. Jest piękne, soczyste, dojrzałe, ale w pewnym momencie może zacząć odrobinę się psuć od środka. Za jakiś czas nie będzie można go już schrupać. Dlatego trzeba mieć siłę i charakter, by nie ulec konsumpcyjnemu stylowi życia. Tyczy się to przede wszystkim nauczycieli, jako że to oni są odpowiedzialni za dzieci, a nie osoby rządzące. Przestańmy się bać! My mamy swój mózg, mamy swoje pomysły. W życiu jest wiele rozwiązań, nie ma jednej szuflady, bo każde dziecko to jedna szuflada – słowa Joanny Białobrzeskiej spotkały się z ogromnym aplauzem uczestników. Bo – jak mawiał Jan Bosko – wychowanie jest sprawą serca.
 
 

 
 
Inteligencja kontra kreatywność

Czego nie można zrobić z rybką w akwarium? Napisz bajkę o psie, który nie potrafi szczekać
prof. Jan Fazlagić zachęcał zgromadzonych gości do łamania schematów myślowych. Podkreślał również, że przedszkole jest siłownią kreatywności. Z tego powodu tak istotne jest, by nauczyciele stworzyli dzieciom środowisko sprzyjające kreatywności.
 

 
 
Na każdą okazję

Już pierwszego dnia Forum okazało się, że rozbrzmiewające w sali konferencyjnej słowa piosenki:
Przyszła wiosna piękna i radosna,
Przyszła wiosna, kwiaty nam przyniosła…
są prorocze i zwiastują nadejście tak długo oczekiwanej przez wszystkich pory roku. Podczas wystąpienia Moniki Wyrwy-Kluzy nie zabrakło energetyzujących pląsów, śpiewów, zabaw – na wszystkie pory roku.
 
 
 


 
 
Dla kogo? Dlaczego? W jaki sposób?

Niestandardowe formy komunikacji, pomocne w budowaniu relacji z rodzicami przybliżyła podczas wystąpienia Anna Kusz z firmy ProgMan. Andrzej Peć i Piotr Kaja opowiedzieli zaś o projekcie Twórcze Przedszkole XXI wieku.
W trakcie kolejnych dni Forum prelegenci mówili również o zaletach systemu komunikacji z rodzicami Inforodzic, o wykorzystaniu rekwizytów i elementów scenografii w pracy nauczyciela (nowości Wydawnictwa JUKA dla przedszkoli), a także o Dobrych Stronach Edukacji, czyli dlaczego za pośrednictwem nowej serii wydawnictwa Egmont warto podsycać zapał małych dzieci do czytania.
 

 
 
Rytmiczanki i śpiewanki

Rytmiczne marsze i biegi, spotkanie z królikiem, zieloną żabką, świnką, kotkiem, tęczą, czerwonym serduszkiem oraz niecodzienne sposoby powitań, kreatywne zabawy z wykorzystaniem dłoni – Maria Zofia Tomaszewska zadbała, by nie zabrakło muzycznych atrakcji. Towarzyszyły jej Kasia Bierecka i zespół Ósemki, którego członkinie zostały wyłonione
spośród nauczycielek przedszkola podczas internetowego castingu. Uczestnicy mieli za zadanie dopisać zwrotki do rozbrzmiewającego melodyjnego refrenu hymnu „Forum, Forum, Forum jest super!”.
Jedna z propozycji, autorstwa p. Magdy Gaber, oddaje niepowtarzalny klimat imprezy:
Jesteśmy na Forum,
by przemieniać świat.
Bliżej nam przedszkola,
choć przybywa lat.
Całą salę porywały do tańca także zabawy prowadzone przez niezastąpioną Krystynę Rej.
 
    


 
 
 

 
 
Uczyć inaczej

Wiele uwagi podczas Forum poświęcono ulepszaniu procesów dydaktycznych. O efektywnym nauczaniu mówiły m.in. Katarzyna Dryjas i Anna Wróbel. Słuchacze dowiedzieli się o zaletach planu daltońskiego, mieli okazję przyjrzeć się samoocenie jako modelowi rozwojowemu oraz poznać cele refleksji i ewaluacji.
Anna Wróbel skupiła się na przypomnieniu, jak wielką rolę pełni motywacja w procesie nauczania. Największe dokonania w muzyce, sztuce, nauce, biznesie… są zazwyczaj dziełem ludzi wewnętrznie zmotywowanych… Odpowiednia motywacja może tak uskrzydlić wasze dzieci, że „przefruną” nad każdą przeszkodą na drodze do wymarzonego sukcesu.
 
 
Także Katarzyna Lotkowska podkreślała znaczenie motywacji: To ode mnie, nauczyciela, zależy, czy moja grupa będzie zmotywowana. Prelegentka dodała, że również rodzice mają ogromny wpływ na to, czy dziecko podejmuje określone działania.
 

 
 
W kręgu zabaw

Zabawy dzieci inspirowane ruchem i muzyką oraz obrazem i słowem były tematem wystąpienia dr Elżbiety Minczakiewicz. Uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję poznać zaprezentowane w formie wierszyka sposoby radzenia sobie z katarem, które z pewnością wywołają uśmiech na twarzy każdego przedszkolaka, oraz przy akompaniamencie skocznej melodii udać się z wizytą do leśniczego. Poznali też sekret uzdrawiającej kukułki.
 
 

 
 
Spójrz inaczej na przedszkolaka

Z dużym aplauzem publiczności spotkały się słowa Teresy Zabrodzkiej, która mówiła, że praca nauczycieli przedszkoli powinna być najsowiciej nagradzana. Prowadząca radziła słuchaczom, aby spojrzeli na przedszkolaka całościowo i zadbali o to, aby był w stanie sprostać zadaniom zmiennej rzeczywistości. Dziecko jest w jakimś miejscu – od kogo to zależy? Od dorosłego. W dobrej grupie są zaspokajane potrzeby dzieci: bezpieczeństwa, zabawy, radości – zaznaczyła prelegentka.

 



 
 
Radość pisania pierwszych liter

Sposób, w jaki dzieci się uczą, zadecyduje o tym, kim zostaną –
podkreślała Joanna Maghen, która zaprezentowała cieszący się dużą popularnością na całym świecie system nauczania pisania w oparciu o pedagogikę Marii Montessori. Dziecko musi być gotowe do nauki pisania – przygotowane muszą być zarówno umysł, jak i ręka: Mowa jest bliska dziecku i rozwija się w sposób samoistny. Proces czytania czy pisania nie jest taki oczywisty. Litery to swego rodzaju szyfr kulturowy, którego dziecko musi
się nauczyć. Prowadząca mówiła, w jaki sposób kształtować rękę dziecka, pokazywała przykłady prostych ćwiczeń, takich jak krojenie owoców, szycie, klejenie.
 


 
 
Zwieńczeniem pełnego wrażeń drugiego dnia Forum było ekscytujące losowanie nagród oraz połączony ze zwiedzaniem spacer po Kazimierzu. Ale to nie koniec niespodzianek…
 
 

 
 
Powitanie wiosny

Niezapomnianych wrażeń uczestnikom 8. Forum dostarczył widowiskowy koncert zespołu Tęczowa Muzyka i Orkiestry Symfonicznej ICON. Poruszające melodie przeniosły słuchaczy między zachwycające zielenią irlandzkie wzgórza. W ruch poszły również przygotowane dla każdego gościa Bum Bum Rurki, dzięki którym cała sala przemieniła się w jedną wielką aulę koncertową. Po takim widowisku wiosna nie miała wyjścia – musiała na dobre zagościć nie tylko w Krakowie.
 





 
 
Kto podskoczy raz i dwa…

Radosna atmosfera towarzyszyła wystąpieniu Małgorzaty Barańskiej i Ewy Jakackiej, które pokazały, jak za pomocą Metody Dobrego Startu można rozwinąć funkcje percepcyjno-motoryczne przedszkolaków. Skoczne zabawy, przyśpiewki do popularnych melodii, ćwiczenia językowe, ruchowe, ruchowo-słuchowe, ruchowo-słuchowo-wzrokowe przypadły do gustu wszystkim uczestnikom Forum.

 
Leworęczni są wśród nas

Prof. Marta Bogdanowicz
zwróciła uwagę na problem leworęczności u dzieci. Podkreślała, że słowo lewy ma w naszym języku na ogół negatywne konotacje: Lewe. Za mało. Inne. Gorsze. Mieć dwie lewe ręce. Wstać lewą nogą. Nawet ubranie ma swoją lewą, tę gorszą stronę. Znaczenie lewej strony w sztuce. W malarstwie po lewej stronie Stwórcy są potępieni. Słuchacze mieli również okazję poznać metody diagnozowania lateralizacji.

 
 
 
Ruch Rozwijający dla wszystkich

Uczestnicy Forum mieli również okazję zobaczyć ciekawe rozwiązania stosowane w zabawie z dziećmi, które zaprezentował Dariusz Okrzesik. Dlaczego warto stosować metodę SDM? Ponieważ m.in. rozwija pozytywny obraz siebie, buduje pozytywne relacje, rozwija emocjonalnie, poznawczo i fizycznie, prowokuje do myślenia i zwiększa umiejętności rozwiązywania problemów oraz umożliwia zróżnicowanie i efektywne zaangażowanie się prowadzące do pozytywnych rezultatów. A przede wszystkim – wyraża przekaz: Każde dziecko jest ważne!

 
 
 
Zwieńczeniem 8. Forum było krótkie wystąpienie Ewy Zielińskiej, która pokazała, w jaki sposób można pracować z przedszkolakami w każdym wieku.
 
Licznie przybyli goście w doskonałych humorach opuszczali krakowski Park Inn. Kolejne spotkanie już za rok!
Marta Stasińska

Partnerzy

 

 

 


   

 

 


Patronat honorowy

 

 



    Prezydent Miasta Krakowa
          Jacek Majchrowski