O FORUM

Wychowania Przedszkolnego
Przekonaj się dlaczego Uczestnicy mówią o magii Forum






Tegoroczne Święto Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego – jak co roku – upłynęło w fantastycznej atmosferze. Od 2 do 4 kwietnia Stara Zajezdnia by DeSilva na krakowskim Kazimierzu zamieniła się w pełne radości miejsce kreatywnych zabaw
i inspirujących spotkań z największymi autorytetami polskiej pedagogiki. Uczestnicy 9. Ogólnopolskiego Forum Wychowania Przedszkolnego mieli także niepowtarzalną okazję przenieść się w świat niezwykłych umiejętności cyrkowych, przekonać się, czy kamienie mogą mówić i wziąć udział w roztańczonych warsztatach Letnich Nutek.

 

 


Granice są w głowie, a nie na mapie – magia Forum

 


 
W poszukiwaniu kreatywności
 
Impreza w Krakowie nie może się obyć bez regionalnych akcentów. Dlatego pierwszego dnia Forum na uczestników czekały przedszkolaki w krakowskich strojach. Dzieci częstowały przybyłych gości chrupiącymi, jeszcze ciepłymi preclami. W jeszcze lepszy nastrój wprowadziła uczestników Monika Kluza, której krótki występ porwał do tańca całą salę.


Na dobry początek Dariusz Okrzesik w niezwykle obrazowy sposób przedstawił założenia i korzyści wynikające ze stosowania SDM jako formy interwencji terapeutycznej, starającej się zaangażować uczestników do interaktywnego uczenia się poprzez wspólne doświadczenia ruchowe. Nauczyciele mieli okazję przyjrzeć się z bliska prawidłowo wykonywanym ćwiczeniom.

 

 


Prof. Jan Fazlagić ukazał nauczyciela jako twórcę kreatywnego dzieła, który zachęca dzieci do innowacyjnych działań w środowisku wolnym od krytykowania. Zaprezentował również metody uczące kreatywności i zasygnalizował, jakich zachowań należy unikać podczas pracy z dziećmi. – Dzieci, które często napotykają na ograniczenia i zakazy, zaczynają się uczyć, że trzeba myśleć w ramach ograniczeń – podkreślał prof. Fazlagić.

 

 

 

 


Co zrobić, by rodzice lepiej współpracowali z przedszkolem radził Marcin Setlak. O wpływie kreatywnych działań w przedszkolu na przyszłość dzieci opowiedziała zaś Magda Urbańska. – Szybkie tempo życia i zmieniające się technologie zmuszają nas i nasze dzieci do szybkiego przyswajania wiedzy i odnajdywania się w coraz to nowszych warunkach – mówiła prelegentka. – Kreatywność staje się w XXI wieku umiejętnością na wagę złota. Podsycanie jej za młodu zaprocentuje w przyszłości.

Podczas wystąpienia Magdy i Marcina Musiałów uczestnicy mieli okazję się przenieść do odległych krajów, pełnych interesujących przedmiotów codziennego użytku oraz poprzymierzać stroje z egzotycznych zakątków świata. Nikt nie miał wątpliwości, że podróże są doskonałym sposobem na kształtowanie kreatywności i otwartości na inne kultury.

 

 

 

 


Jak rozwijać siłę charakteru i kompetencji społecznych wśród dzieci pokazał zaś Bernard Fruga. – Trzeba najpierw zobaczyć w sobie wartość i potencjał, dopiero po tym będziemy mogli pójść krok dalej i zobaczyć wartość i potencjał u dziecka – przekonywał prowadzący. – To, że zobaczymy wartość i potencjał, to wspaniale. Ale trzeba działać, trzeba to jeszcze zakomunikować.

Dlaczego warto wychodzić poza schematy i uproszczenia, i w jaki sposób to robić, radziła dr Magdalena Łużniak-Piecha. Słuchacze mieli także możliwość dowiedzieć się, jak wykorzystywać dojrzałość i wrażliwość oraz w jaki sposób koncentrować się na celu i stawiać czoła kolejnym wyzwaniom.

Zbyt mało polityków myśli o tym, że edukacja przedszkolna jest najważniejszym etapem edukacji – powiedział na zakończenie pełnego emocji dnia prof. Jan Fazlagić. – Z tego, co wiem, jestem jedynym z profesorów, który w CV wpisuje przedszkole.

 

 

 

 



 

 

 

Świat niezwykłych umiejętności
 

 

 

Drugiego dnia Forum na gości również czekała moc atrakcji – pierwszą z nich był wylosowany rano laminator. O tym, w jaki sposób czerpać radość z nauki i zabawy w oparciu o najnowsze propozycje Wydawnictwa JUKA mówiła Anna Kunczik.

 

 


Następnie przykłady sytuacji edukacyjnych aranżowanych w oparciu o projekt edukacyjny P21 – Twórcze Przedszkole XXI wieku zaprezentowali Piotr Kaja i Andrzej Peć

Czy obecna podstawa programowa i metody nauczania matematyki w wychowaniu przedszkolnym są adekwatne do zachodzących zmian cywilizacyjnych, zastanawiali się Krzysztof Eran Werber i Magdalena Milczewska. – Każde dziecko posiada talent, nie możemy dopuścić, by ten talent się konserwował – podkreślał Krzysztof Eran Werber. – Ważne jest nie tylko to, co wiem, ale co potrafię z tą wiedzą zrobić.

Kolejne wystąpienia również dostarczyły wielu emocji. O edukacji przyrodniczej najmłodszych dzieci mówili Katarzyna Fujak i Tomasz Pasierbek. Narzędzia prawno-informatyczne wspierające pracę przedszkola zaprezentowali Tomasz Wróbel i Ireneusz Stodolak. Świetną zabawę zagwarantowały zaś Monika Kluza podczas muzycznych warsztatów Letnie Nutki i Gabriela Mrozicka, która pokazała, jak stworzyć wesołe prace plastyczne dla dużych i małych dzieci. Multimedialne rozwiązania wspierające pracę nauczyciela przedszkola z najmłodszymi dziećmi oraz dziećmi przygotowującymi się do rozpoczęcia nauki w szkole zaprezentowała Magdalena Kozieł.

 

 


Z dużym aplauzem publiczności spotkało się wystąpienie prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, nazwanej przez Roberta Halika królową wychowania przedszkolnego, która podkreślała, jak wiele zależy w procesie dydaktycznym od kompetencji nauczyciela. – Zgodność z naturalnym rozwojem jest najważniejsza na świecie – akcentowała prof. Gruszczyk-Kolczyńska. Drugiego dnia Forum nie mogło zabraknąć również Ewy Zielińskiej, która skupiła się na kwestiach związanych z dbaniem, a właściwie niedbaniem, o rozwój fizyczny przedszkolaków.

 

 

 

 


W świat niezwykłych umiejętności wprowadził uczestników Forum Jakub Zydlewski, który zaprezentował cyrkowe sztuczki na najwyższym poziomie.

 

 

 

 


Również Mateusz Kluza porwał publiczność, pokazując szeroki wachlarz możliwości tęczowych instrumentów.

 

 

 

 


Na długo w pamięci gości zapadnie też warsztat muzyczno-etniczny Marcina Urzędowskiego, który pokazał m.in. niekonwencjonalne sposoby tworzenia instrumentów muzycznych. Pełen wrażeń dzień zakończyły muzyczne warsztaty Moniki Kluzy. Została też wylosowana super nagroda – tablet.

 

 

 

 

 


MacGyver w przedszkolu

Kolejny dzień rozpoczęło wystąpienie Leszka Sambora, który przybliżył metodę 360 w wychowaniu przedszkolnym. Jak korzystać z teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu, podpowiadała zaś Wiesława Żaba-Żabińska. Uczestnicy mieli również okazję zapoznać się ze sposobami zastosowania metod oraz technik arteterapeutycznych – podczas prelekcji Jolanty Łysakowskiej i Tomasza Gluźniewicza.

 

 

 

 


Na istotną rolę pamięci słuchowej w rozwoju dziecka zwróciły uwagę Małgorzata Barańska i Ewa Jakacka. Prelegentki przypomniały, że zaburzenia bezpośredniej pamięci słuchowej powodują, że dziecko lub dorosły ma trudności z zapamiętaniem dwóch poleceń jednocześnie (lub długich zdań) oraz z poprawnym ich zapisywaniem podczas lekcji lub wykładu. Pokazały również na przykładzie praktycznych rozwiązań, w jaki sposób ćwiczyć uwagę i bezpośrednią pamięć słuchową.

 

 

 

 


Nowatorskie zastosowanie urządzeń technicznych w przedszkolu zaprezentował dr Jan Amos Jelinek, który podkreślił, że myślenie systemowe w przypadku omawiania urządzeń technicznych ma na celu nauczenie dzieci, jak korzystać z własnych obserwacji, oraz pokazanie, jaką drogę pokonują wynalazcy (czyli co zrobić, aby było łatwiej i wygodniej).

 

 

 

 


 

 

 

Będąc pedagogami przedszkolnymi, jesteście królowymi! – zwracał się do uczestniczek Forum podczas wystąpienia poświęconego poznawaniu świata przez wyobraźnię Michał Zawadka. – Niech nikt nigdy nie odważy się wam powiedzieć: „Przedszkolanką jesteś?!”. Powinnyście być dumne z tego, że jesteście nauczycielkami przedszkola!


 

 

 

Z dużym entuzjazmem został przyjęty wykład prof. Bogusława Śliwerskiego, poświęcony kwestii pedagogów przedszkolnych wobec neoliberalnej polityki oświatowej. Prowadzący zwrócił uwagę m.in. na takie zjawiska, jak osłabienie polskiej demokracji czy model atomizacji społecznej, przejawiający się we wzorowaniu życia politycznego na schematach oddziaływania skomercjalizowanej kultury masowej, zwłaszcza świata reklamy.

Podczas trzech dni Forum nie zabrakło też popisów wokalnych (i nie tylko) uczestników imprezy, niespodzianek w postaci losowanych nagród, rozmów przy kawie i ciastkach oraz – co najważniejsze – uśmiechu na twarzach gości.

Marta Stasińska